Aktualności
Praca zdalna – jak się przygotować do zmieniających się trendów
Świat powoli wraca do życia sprzed pandemii COVID-19. Większość krajów otworzyła już swoje granice, hotele i ośrodki wypoczynkowe kuszą turystów wakacyjnymi rabatami i zapewnieniem bezpieczeństwa, a restauracje czekają na gości.

Nie wszyscy wrócą do biur

A co z powrotem do pracy? Wiele firm podjęło decyzję o stopniowym "odmrażaniu" biur i zachęca swoich pracowników do powrotu. Ale są też takie, dla których praca zdalna okazała się idealnym rozwiązaniem i które na długo, jeśli nie na zawsze, pozostaną w sferze wirtualnych rozwiązań. Przykładem może być Twitter, który już w połowie maja ogłosił, że ich pracownicy mogą na stałe pracować zdalnie1.
Komfort pracy zdalnej

Takie firmy przetestowały już co prawda różne rozwiązania i narzędzia do pracy zdalnej, ale czeka jej jeszcze długa droga, aby dojść do perfekcji i na nowo stworzyć bezpieczne i komfortowe środowisko do komunikacji i zarządzania. Wszystko to będzie wymagało zmiany postaw i zasad kierowania podległym zespołem, a także wdrożenia nowych narzędzi. Według raportu Deloitte2 część pracodawców, niezależnie od aktualnej sytuacji, podjęła już próby przeorganizowania pracy swoich zespołów, aby zapewnić im dobre samopoczucie podczas wykonywania zadań. Aż 45% badanych firm umożliwiło pracownikom więcej samodzielności w sposobie wykonywania pracy, natomiast 41% respondentów używa technologii, aby zapewnić sprawną komunikację i współpracę między ludźmi.

Najważniejsze jest zaufanie

Jednak same rozwiązania technologiczne nie wystarczą. Praca zdalna wymaga od nas ponownego zdefiniowania interakcji w grupie, komunikacji, otwartości na zmiany oraz zaufania. W swoim artykule3 z 2017 roku Frank Kalman zaznacza, że ważne jest właśnie zaufanie, a nie sztywne trzymanie się zasad. Stwierdzenie to jest aktualne również dziś i pozostanie aktualne dopóty, dopóki w grę wchodzą relacje międzyludzkie, dobro pracowników i efektywna praca.