Dostrój swoich menedżerów do świata wirtualnej pracy Przejście ze starego systemu pracy bezpośredniej do świata współpracy na odległość wymaga wdrożenia co najmniej trzech wzajemnie uzupełniających się działań.
- Stwórz skuteczny i bezproblemowy sposób porozumiewania się. Tak, wszyscy jesteśmy połączeni i używamy różnych narzędzi i platform. Pytanie jak udostępnić je menedżerom w sposób łatwy i umożliwiający im pracę w zdalnym systemie kierowania. Sprawdź ile różnych narzędzi i aplikacji używasz i czy możesz połączyć je w bezproblemowy system, który nie wymaga ciągłych zmian i rejestrowania się.
- Zorganizuj pracę tak aby pasowała do warunków wirtualnej współpracy. Odnosi się to do planowania i prowadzenia cotygodniowych spotkań, dostosowywania częstotliwości osobistych interakcji, przekazywania informacji zwrotnych i monitorowania wyników.
- Wyszkol swoich menedżerów, żeby nabrali nowych umiejętności współpracy wirtualnej. Nie wystarczy połączyć ludzi z technologią i przeorganizować pracę. Aby skutecznie działać w nowych warunkach menedżerowie muszą nabrać nowych umiejętności i wdrożyć w swoich zespołach nowe zachowania i umiejętności pracy wirtualnej z dużym naciskiem na budowanie skutecznych relacji międzyludzkich.
Rozwijanie menedżerów jako wirtualnych łączników Jeśli twoja organizacja (tak jak znakomita większość) nie została zaprojektowana od początku do pracy na 100% w środowisku wirtualnym, w którym ludzie są zatrudniani, żeby pasowali do wirtualnego charakteru firmy, musisz przeszkolić swoich menedżerów do pracy w wirtualnym zespole i ich nowej roli jako wirtualnych łączników dla ich zespołów.
Menedżerowie muszą nauczyć się, jak wirtualnie pracować i współpracować, co obejmuje ustalanie ról i obowiązków każdego członka zespołu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zespoły będą mieć odmienne zdania i propozycje i muszą wiedzieć, jak skutecznie radzić sobie z konfliktami. Wcześniej wspomniane zaufanie interpersonalne jest przyćmione zaufaniem związanym z rzetelnością wykonania zadań. Pomaga w tym podejmowanie przez zespoły decyzji w sposób otwarty i angażujący wszystkich członków, zwiększając zaangażowanie pracowników i tworząc poczucie osobistej odpowiedzialności za podjęte decyzje. Muszą także nauczyć się otwartości i tolerancji dla błędów i niepowodzeń własnych i innych. Na krótką metę można się ukryć w wirtualnym świecie, ale ostatecznie brak rezultatów wyjdzie na jaw i zniszczy zaufanie całego zespołu. Dlatego aby być skutecznym wirtualnym łącznikiem, menedżerowie muszą oferować wsparcie i informacje zwrotne, aby angażować członków swoich zespołów do osiągania dobrych wyników pracy.