Aktualności
Program GRUPY W CHMURZE

Poznaj 5 powodów, aby samodzielnie uczyć się w zespole.



1. Nie potrzebujesz nauczyciela do nauki

Poza niektórymi przypadkami uczymy się samodzielnie: czytamy książki, szukamy informacji w sieci, rozmawiamy ze znajomymi i współpracownikami, dołączamy do grup dyskusyjnych i klubów. Uczymy się bez przymusu. Nawet jeśli mamy nauczyciela lub trenera, jedyny sposób, aby się czegoś nauczyć, to włożyć wysiłek we własną naukę.

2. Ludzie najwięcej uczą się od siebie nawzajem

Model uczenia się 70:20:10 pokazuje, że większość umiejętności i wiedzy zdobywa się podczas interakcji z innymi w nieformalnym otoczeniu (20%) oraz poprzez eksperymentowanie i próbowanie nowych rzeczy w pracy podczas wykonywania obowiązków służbowych (70%). Oba te przypadki stanowią łącznie źródło 90% umiejętności pracowników, a tylko 10% pochodzi z formalnego uczenia się, takiego jak tradycyjne szkolenia stacjonarne oraz e-learning. Najlepsze efekty przynosi wspólne uczenie się w małych grupach w połączeniu z praktyką.
    3. Niezbędna jest przestrzeń dla małych grup

    Dominujące praktyki zarządzania są przeznaczone przede wszystkim dla osób indywidualnych lub dużych grup. Mało jest natomiast miejsca dla diad (dwuosobowych mini-grup) i prawie nie ma miejsca dla małych, kilkuosobowych zespołów. Główny nacisk kładziemy na indywidualne osoby oraz na duże zbiorowiska: zdecydowana większość naszych rozmów dotyczy pojedynczych osób (ty, ja, szef itp.) lub bardzo dużych grup (społeczeństwo, pracownicy, kobiety, programiści itp.), które są tak liczne, że jednostki straciły swoją odrębną tożsamość. A jednak większość pracy w organizacjach jest wykonywana przez małe, elastycznie współpracujące grupy, a nie przez pojedyncze osoby.

    Bycie częścią małej grupy jest kluczowym czynnikiem sukcesu organizacji. Osoby należące do dobrze funkcjonujących małych grup wykazują najwyższe zdolności myślenia i działania strategicznego. Mała skala zespołów pomaga członkom przezwyciężyć indywidualistyczne uprzedzenia i zacząć uczyć się nowego sposobu współpracy.
    4. Grupy potrzebują umiejętności współpracy, aby mogły być skuteczne

    Ponieważ jesteśmy zarażeni indywidualizmem, brakuje nam technik, zachowań, języka, przekonań, pomysłów, narzędzi i zniuansowanych wartości niezbędnych do rozkwitu w różnorodności. W rezultacie wiele małych grup cierpi na wspólne dolegliwości: mini-dyktaturę, ukrytą hierarchię, zbyt duży konsensus, za mało konsensusu, toksyczną kulturę, nierozwiązany konflikt, walki o władzę. Organizacje, które poważnie rozważają przejście do świata wirtualnego i polegają na współpracy w zespołach i między nimi, muszą stworzyć małym grupom warunki do opracowania skutecznych reguł, które będą kierować ich działaniami.

    5. Ludzie muszą ćwiczyć nowe umiejętności w środowisku, w którym pracują

    Szkolenie stacjonarne lub e-learning jest skierowany do różnych grup odbiorców, w związku z czym musi mieć charakter ogólny i teoretyczny, który nie odnosi się do rzeczywistości w miejscu pracy. Przełożenie tego ogólnego szkolenia na rzeczywiste działania jest trudne i bardzo często nie ma wyników. Umiejętności i zachowania muszą być ćwiczone w realnym kontekście i kulturze organizacji, aby były skuteczne.
    Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność swoich zespołów, skontaktuj się z nami w celu przedyskutowania jak Program Grupy w Chmurze może pomóc rozwinąć, przećwiczyć i wdrożyć nowe niezbędne zachowania w celu bardziej skutecznej współpracy.
    Autorem tekstu jest Piotr Koryński, współzałożyciel i dyrektor programowy The Peer Learning Institute w USA, który promuje alternatywne sposoby profesjonalnego rozwoju i nabywania umiejętności w małych zespołach.

    Współpracuje z szefami i zespołami wykonawczymi wielu instytucji pomagając im zwiększać ich potencjał przywódczy i budować elastyczne style kierowania, które pozwalają im skutecznie radzić sobie z rosnącą złożonością relacji wewnętrznych i zewnętrznych w dzisiejszym skomplikowanym świecie.